ROME diary

Края на ноември имах възможността да посетя един от най-красивите и обичани градове, а именно Рим. Както много често се случва, успях напълно да осъзная къде бях и какво видях чак след като се прибрах. Изминалите два месеца постоянно се връщах там мислено или чрез снимки и всеки път все повече оценявах преживяното.

Въпреки че точно Рим е тема на множество статии, публикации и блог постове, реших, че все пак и аз искам да споделя своите впечатления.
И нека ви кажа- всички са прави - наистина градът е единсвтен по рода си и е невъобразимо красив. Тук две мнения няма! Това можете да го прочетете и чуете навсякъде и неслучайно е така. Няма друг град, който да прелива от история по такъв начин. Накъдето и да се обърнеш, има какво да видиш. Рим е един безкраен град - трябват ти дни, седмици даже, за да успееш да видиш всичко.
Ние бяхме там 4 пълни дни и ще ви разкажа накратко ден по ден какво видяхме, като ще се фокусирам върху неща, на които не съм попадала в статиите, които съм прочела.

Ден 1

Първия ден пристигнахме много рано, което означаваше, че имахме целия ден пред себе си. Първо отидохме да си оставим багажа в така нареченото airbnb- или по друг начин казано: апартамент под наем. Това е първото нещо, което ще ви препоръчам - лично за мен едно от най-хубавите неща на пътуването беше факта, че бяхме в типично италиански апартамент - толкова автентичен, че чак даже леко старинен. Беше позициониран в най-известния квартал на Рим, а именно Трастевере. Това е един от най-старите квартали и е пълен със заведения. Туристите задължително идват да го разгледат, защото е наистина впечатляващ. Тесните улички и сградите в него са едно към едно като по филмите. В моите очи ролята му като квартал малко прилича на прословутия квартал Капана в Пловдив - квартал пълен със заведения и кипящ с живот. И ние имахме привилегията да спим в него! А на всичкото отгоре - точно под прозореца на апартамента ни се намираше едно заведение, където от цял Рим идваха, защото беше известно с пиците си (Dar Poeta). Трябва да призная, че не успяхме да се “доредим” да вечеряме там, тъй като винаги имаше опашка отпред, а когато успяхме да влезнем се почувствахме доста клаустрофобично от малкото пространство и близостта на масите и се отказахме. Но! Обещала съм си да поправя тази грешка при следващото си посещение. (Защото определено ще има такова(: )

Така ... след като се настанихме тръгнахме на дълга обиколка. Първата спирка беше красивият площад Навона, после стигнахме до Пантеона, минахме по много малки, пълни с италиански чар, улички и стигнахме Фонтана ди Треви. После отидохме до Испанските стъпала, които отдолу не бяха толкова впечатляващи, колкото всички казват. Но май направихме грешката да не се качим отгоре да видим гледката (грешка, която също ще бъде поправена след време!). След като видяхме тези популярни забележителности, гладът си каза думата. Както и желанието за пица и паста. Тогава седнахме в едно заведение много близо до Испанските стъпала, където ядох най-вкусните спагети Карбонара! (Нямаха нищо общо с начина, по който ги приготвят тук).
После тръгнахме наобратно към Трастевере през различен маршрут и както ви казах - тук накъдето и да се обърнеш- виждаш нещо. Така че пътят ни беше обсипан с красиви гледки и забележителности. Взехме си и джелато, чието количество ни предизвика доста, но беше вкусно.

Вечерите ми бяха много любими! Много италински... Тук идваше другото предимство на апартамента: всяка вечер си взимахме хляб, песто, прошуто, пармеджано и вино. Сядахме в малката кокетна кухня и си правехме плато от всички тези вкусотии - така изглеждаше вечерята ни всичките дни - просто перфектно! А това песто ... Него ще го запомня! По-вкусно от всяко друго песто, което съм яла.

Ден 2

Сутрините също бяха много хубави и носещи много италиански дух. Купувахме си кроасани от близките пекарни и си правехме вкусно кафе. След закуската се оправяхме бързо и излизахме с нов план за деня.

Беше ден за Ватикана. И нека ви кажа - музеите там наистина те оставят без думи. Съзерцаваш и се чудиш как е възможно човек да сътвори подобно нещо. Невероятно е наистина. Там е и другата основна грешка, която бих казала, че направихме - не се качихме в купола на Свети Петър. Но точно това е и основната причина, поради която съм решила, че ще се върна.

Дойде и моментът за следващото нещо, за което ще ви дам съвет - за едно място, което не е включено в нито една екскурзия и много малко туристи въобще знаят за съществуването му - говоря за Катакомбите Сан Калисто. От Ватикана се качихме на автобус, който ни закара до площад Венеция - не беше в плана ни, но беше страхотно, че случайно се озовахме там, защото е много величествен. Оттам се прекачихме на друг автобус, с който минахме покрай Колизеума за първи път (отново случайно) и останахме изумени колко е голям. И накрая стигнахме крайната цел - един спокоен, ограден парк. Когато влезнеш виждаш тревни площи, дървета и един път, на който няма никой. Този път се нарича Апиевият път. (Виа Апия (на латински: Via Appia) е най-важният път в Древен Рим. Строежът му е започнат през 312 пр.н.е. под ръководството на цензора Апий Клавдий Цек. Наречена е на негово име – букв. „пътят на Апий“. Дължината му била 132 мили. Свързвал е Рим с Капуа, а от 244 пр.н.е. стига до Брундизий, едно от най-важните пристанища, свързващи Италия с Изтока. Чрез него Древен Рим се свързвал с Гърция, Египет и Мала Азия.)
И всъщност под всичко това - под този път и под “парка” са така наречените катакомби (Катакомби (лат. catacumba, ед.ч. катакомба) са древни, направени от хората успоредни и перпендикулярно пресичащи се, тесни и дълги подземни коридори, тунели или гробници.)
Огромна площ от подземни гробници, в които били погребвани християните по времето, когато християнството било забранено. Колкото е плашещо да ги видиш, толкова е интересно и адски впечатляващо. Безкрайни тунели с дупки в стените, в които били слагани телата на покойниците и когато разбереш, че тези безкрайни тунели продължават още 2 нива под теб - картинката придобива мащаби, които умът ти не може да побере.
Наистина си заслужава посещението! Тръгвайки си оттам, не можахме да разберем защо това място не е сред популярните забележителности. На всичкото отгоре - имаха екскурзовод на почти всеки език. На български нямаше екскурзовод, но имаха запис, който ни пуснаха и именно от него успяхме да разберем всичко за катакомбите.

Ден 3

Третият ден беше изцяло посветен на Колизеума. Тук няма какво по-различно да ви кажа от всеки друг - хубаво е, ако можете да си вземете екскурзовод (тези, които ви привикват отпред). Ние бяхме с такъв, който говореше на руски, затова нямах възможността да разбера много, въпреки че родителите ми се опитваха накратко да ми предават какво казват. Но определено мога да кажа, че може би мястото, което успя най-силно да ме впечатли в Рим, е именно Римският форум - гледка, която винаги ще помня.

Ден 4

Ден 4 вече бяхме видяли всичко, което беше в плана ни и решихме да отидем до един аутлет, който се намира на 25км от Рим. Всъщност този аутлет представляваше нещо като малко селце, където всяка къща е различен магазин. Тъй като по случайност съвпадна с уикенда след Черния петък, намаленията бяха големи. Отидохме дотам с такси и прекарахме по-голяма част от деня. Разбрах, че такива аутлети има на няколко места из Европа и често се намират много изгодни неща.

И така протече накратко изкарването ни. Реших да не изпадам в подробности за всяко нещо, което ме е впечатлило и ме е оставило без думи, защото почти всичко ме накара да се почувствам така... И както споменах - наистина има много статии за Рим, аз самата преди да замина прочетох доста.

Но ето нещата, които аз лично не бях прочела никъде, а направиха изкарването още по-хубаво и приятно:

-       Наемете апартамент, вместо хотел (ето линк към този, в който ние бяхме отседнали)
-       Посетете Катакомбите на Каликтус
-       Ползвайте Google maps - така се ориентирахме навсякъде и с приложението разбирахме с какъв градски транспорт можем да се предвижваме
-       Пробвайте пестото, което се продава насипно в магазините
-       Проверете предварително за какво можете да си купите билети още преди да заминете
-       Купете си пътеводител на National Geographic - именно с него планирахме цялото пътуване - вътре пише всичко!

Надявам се да ви е било интересно и най вече полезно, ако планирате пътуване към величествен Рим ! Определено има още доста неща, които да се видят, но както казах - необходимо е много време, за да успееш да обиколиш този град!

Гледката от кухнята на апартамента ни